Tuesday, February 20, 2007

Tack och farväl!

Phu! Så var det till sist klart! Och det menar jag i en vidare bemärkelse.
En vanlig människa dricker sig full och gör bort sig i den trygga förvissningen att alla andra själva var för fulla för att minnas eller bry sig. Fan, vissa behärskar till och med konsten att själva glömma bort vad dom nu gjorde igår. (s.k minnesluckor)
Inte jag, inte. Jag minns precis allt. Och istället för att bara ligga lågt och lita på att alla andra snart nog glömmer, fäster jag hela spektaklet på pränt, in i minsta lilla bedrövliga detalj, i texter som låter som jag ännu är full.
I tio år har jag på detta sätt gjort mig själv till åtlöje. I tio år har jag skämt ut min släkt och mina vänner. I tio år har jag, medvetet och skoningslöst, fläkt ut dom allra sämsta sidorna av mig själv inför packet. Jag är kort sagt precis likadan som Robinson - Robban, förutom att min publik är betydligt mindre och kan läsa. Och visst har det varit mig ett nöje, kanske lika stort som erat, rentav. Jag har haft ett giltigt skäl till att prova alla droger. Jag har inte kunnat göra bort mig på riktigt, allting har ju varit material. Jag har kunnat betrakta mitt liv genom ordbehandlarens filter, vilket gett en skön distans till hela eländet.
Men det håller inte längre. Jag har fan blivit farsa. Vilket för med sig ett flertal saker:
1) Jag kan inte fortsätta leva ett underhållande lågliv. Jag måste prioritera min familj framför att vara eran pajas. Jag måste därtill kunna
2) försörja min familj, vilket innebär att sälja betydligt mer än 2000 exemplar, och intresset för min ringa person sträcker sig nog inte mycket längre än så. Och även om det skulle göra det, så är det illa nog att vara ett spektakel för några hundra unga cyniker på nätet: att bli någon slags rikspajas typ Alexander Bard vore fullständigt förödande för min auktoritet i hemmet, eftersom jag måste
3) kunna fostra mina egna barn så småningom. Hur ska jag kunna förbjuda dom att göra någonting, när all skit jag själv tagit, tyckt och gjort finns nedtecknat i böcker och på nätet?
Som läget är nu, finns ännu tid att begränsa dom värsta skadeverkningarna: ”Recension” får gömmas bort på vinden för att om den hittas skyllas på ungdomstidens bristande omdöme, komplett med hjärtskärande historier om döda kompisar som ”inte hade samma tur”. Dom sju numren av Schipperke går knappt att få tag på ens idag, (jag har fan inte ens kvar några själv) och var dessutom inte så jävla farliga ändå. Hemsidan Smak inklusive Soloäventyret är ju bara skoj rätt av, utan några personliga detaljer. Och så Expedition, mitt nyss avslutade verk, där jag gick längre i min självförnedring än jag någonsin gjort förr - ja, som ni märker är den utplånad, borta, som en skrift i sanden. Därmed vill jag dessutom vara ett föredöme: betydligt fler borde deleta all skit dom fyller nätet med. (ingen nämnd, ingen glömd)
Jag kommer givetvis fortsätta skriva, det vore ju största synd och skam att slösa bort en gudagiven talang. Men från och med nu ska jag helt och hållet ägna mig åt bred, familjevänlig underhållning, med Steven Spielberg, Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf som förebilder snarare än Jim Goad, Lisa Carver och Céline.
Ett stort tack till er alla för all den tid som varit. Hoppas ni har roats av mina upptåg. Särskilda tack går i kronologisk ordning ut till:
Ola Forssblad, som publicera mina första alster redan på den tiden när jag var riktigt jävla kass.
Ingemar Bengtsson, som var den första att påpeka hur jävla kass jag var, vilket gav mig den drivkraft att ”visa den jäveln” jag behövde för att utvecklas.
Fredrik Jonsson för hård kritik, uppmuntran, tips, redaktörskap med mycket mera.
Erik Uppenberg som ihärdigt hetsat mig in i allt djupare förnedring.
Simon Gärdenfors och Calle Thörn för vänskap, stöd och samarbete.
Henrik Bromander och Pontus Lundqvist för att era föredömen ständigt piskar mig att bli ännu lite bättre.
Min familj för att ni ännu inte förskjutit mig.
Och så ett par tack vad det gäller just ”Expedition”:
Leo, Mats, Jürgen, Paul, ”Jossan”, ”Johanna”, ”Ryggen” och alla andra medverkande för att jag fått någonting att skriva om.
Anonymous för hård, rättvis kritik.
Övriga läsare, kända som okända, för att ni tagit er tid.
Och sist men inte minst, ett särskilt tack till mina trognaste fans: Kritan, Beta och Esguievafanduheter; jag drar mig som sagt tillbaka, men stafettpinnen är härmed att betrakta som överlämnad. Nu är det eran förbannade plikt att göra er själva till spektakel för att locka resten av oss till hånflin och gapflabb.
Jag lämnar er med en film som avskedspresent.
Ett sista tack till brorsan för klippning och digitalisering.

13 Comments:

Blogger a-j said...

NEJ Johannes vi skäms inte, jag hann ju inte läsa klart!
Din kusin Anni

10:48 AM  
Blogger babylemonade said...

Äh, nu tar jag tillfället i akt och lägger ner all jävla bloggläsning. Just nu känns som ett bra ögonblick. När Recension trycks om i 50 000 ex om några år kanske man kan hoppas på en comeback? Kanske till och med medan man lever?

3:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fan vad glad jag är över att jag läste hela bloggen "från pärm till pärm" innan den försvann. En värdig uppsägning, lite sorgligt men jag fattar.

4:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tack, adjö och lycka till.

4:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för allt gosse! Jag ångrar bittert att jag inte skrev ut expeditionstexterna innan de försvann för evigt. Hur blire med medeltidensromanen?

5:12 AM  
Blogger beta said...

Inget fint varar för evigt som det brukar heta, och det är ju lite synd. Men tack för bloggen, skall försöka förvalta vidrighetsarvet någorlunda väl

3:20 AM  
Blogger Marcus Sköld said...

Men va i helvete! Jag var ju halvvägs genom skiten. Det här lär vi få återkomma till. Var så säker.

6:49 AM  
Blogger Christian said...

Vad ska man säga? Stora, hjärtskälvande och tåreniögonvrån-episka stunder som denna kräver väl valda ord. Det bästa jag kan komma på är väl detta: efter att ha sett den där avskedsfilmsnutten där du blev ingipsad, insåg jag en grej. Du och jag är ungefär lika fula.

Tack för en av de mest underhållande bloggarna på nätet.

6:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lycka till med livet och familjen Johannes.

2:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jahapp, ännu en som trillat dit. ; )

4:34 AM  
Blogger Medelklassman said...

Nu har jag precis beställt 3 ex av Smak (2 ska jag ge bort till folk jag tycker behöver kultur) och 1 ex av Expedition. Köp nåt fint för pengarna. Inte porr.

2:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

"Hey it's Nikki. I'm not here 'cause I'm dead"

11:41 PM  
Anonymous henrik said...

Var får man tag i boken expedition??
Mvh henrik

5:41 AM  

Post a Comment

<< Home